Αυτοκίνητο Εργαλείο; η μέσο μεταφοράς και πολιτισμού.

 

Σας καλωσορίζω στην νέα στήλη του περιοδικού faretra Auto & Moto

Στόχος στης στήλης είναι να σας ενημερώνει για τα νέα του αυτοκινήτου και αργότερα των δίκυκλων μηχανών.

Δεν θα μπορούσα να ξεκινήσω αν στις αρχές της στήλης πρώτα δεν  μαθαίναμε σημαντικά θέματα για τα αυτοκίνητο .

Έτσι σήμερα ξεκινώντας θα μιλήσουμε για την Ιστορία του αυτοκινήτου .

Πάμε λοιπόν και μη ξεχνάτε << δεν πίνουμε όταν έχουμε να οδηγήσουμε >>

 

Η ιστορία του αυτοκινήτου ξεκινάει από τα αρχαία χρόνια που στους πολέμους χρησιμοποιούνταν καταπέλτες. Πολλοί έκαναν προσπάθειές για την κατασκευή του αυτοκινήτου χωρίς αποτέλεσμα στις πρώτες φορές.

Μια επιτυχημένη προσπάθεια ήταν των Ιταλών Μαριάνο ντι Γιάκοπο και Ρομπέρτο βαλτούριο.

Οι Ιταλοί Μαριάνο ντι Γιάκοπο το 1449 και Ρομπέρτο Βαλτούριο το 1455 κατέφυγαν στη δύναμη του ανέμου και σχεδίασαν ένα όχημα του οποίου τις ρόδες κινούσαν έλικες.

Το 1680 ο Νεύτωνας, εμπνεόμενος από την αιολόσφαιρα του Ήρωνα, υπαινίσσεται ένα αυτοκινούμενο με αντίδραση όχημα, με τον λέβητα τοποθετημένο ανάμεσα στους τέσσερις τροχούς.

Στην πραγματικότητα η πρώτη σοβαρή προσπάθεια για αυτοκίνηση οχήματος σε δρόμο έχει γίνει από τον Γάλλο Nikolas-Joseph Cugnot (1725-1804), όταν κατασκεύασε το περίφημο τρίτροχο φαρντιέπου ο μπροστινός τροχός του χρησίμευε συγχρόνως και για την κίνηση και για την οδήγηση του οχήματος. Το όχημα αυτό είχε έναν δικύλινδρο κινητήρα απλής ενέργειας τροφοδοτούμενο από έναν ατμολέβητα.

Το φαρντιέ επανεμφανίστηκε στους δρόμους της Γαλλίας γύρω στο 1840 με τον Κάρλος Ντίετζ.

O Γάλλος αξιωματικός του πυροβολικού,Nicolas-Joseph Cugnot, έφτιαξε αυτό τρίκυκλο ατμοκίνητο  όχημα (κιλλίβαντας πυροβόλου) μετά από παραγγελία του Γαλλικού Υπουργείου Πολέμου.

Το τεράστιο όχημα μπορούσε να κουβαλήσει τέσσερα άτομα επί 20 λεπτά και ταχύτητα 3,6 χιλιόμετρα/ώρα.

Απαιτούνταν στάση 20 λεπτών για ν’ ανέβει αρκετά η πίεση του ατμού, ώστε να συνεχίσει η πορεία του οχήματος.

Ένα αντίγραφο του οχήματος διατηρείται στο Conservatoire des Arts et Metiers στο Παρίσι.

Στη συνέχεια ο Αλμπέρ ντε Ντιόν κατασκεύασε μερικά ελαφρά τρίκυκλα και τετράκυκλα οχήματα (1883-84) και ο Λεόν Σερπολέ επέφερε ορισμένες τροποποιήσεις στον λέβητα, επινοώντας το 1890 τον περίφημο λέβητα στιγμιαίας ατμοποίησης .

O Νικόλαος Μπαρσάντι και ο φυσικός Φελίτσε Ματεούτσι κατέθεσαν στις 5 Ιουνίου 1853, στη Γεωργική Ακαδημία της Φλωρεντίας, μια λεπτομερή περιγραφή «επί του τρόπου χρησιμοποιήσεως της κινητήριας δυνάμεως, του εκρηκτικού μείγματος υδρογόνου-οξυγόνου».

Ο Ντέμλερ κατάφερε να κατασκευάσει έναν κινητήρα σχετικά πολύστροφο και γι’ αυτό πολύ ελαφρύ (περίπου 86 kg) ο οποίος εγκαινίασε μια αποφασιστική τεχνική κατεύθυνση για τους κατασκευαστές.

Το 1889 εμφανίζεται ένα όχημα του Πεζό, πάντα με βενζινοκινητήρα, που κατασκεύασε ο Πανάρ σε προνόμιο Ντέμλερ, και το 1891 ο Γάλλος Φερνάντ Φορέ κατασκεύασε έναν τετρακύλινδρο κινητήρα με μαγνητική ένταση.

Το 1893 εμφανίζεται ο βοηθητικός μικρός βενζινοκινητήρας για λεωφορείο του Ερρίκου Μπερνάρντι και το 1894 το τρίκυκλο του ίδιου.

Το ελαφρύ αυτό όχημα, που κατασκευάστηκε από τη Μιάρι Τζιούστι και Σία της Πάντοβα, ήταν εφοδιασμένο με ένα καλομελετημένο σύστημα διεύθυνσης.

Ένα τρίκυκλο Μπερνάρντα έλαβε μέρος στις 17 Ιουλίου 1898, στη διαδρομή Τορίνο-Άστι-Τορίνο, όπου κατέλαβε την τέταρτη θέση επί 14 διαγωνιζομένων, καλύπτοντας την απόσταση  σε 9 ώρες και 47 λεπτά.

Το αυτοκίνητο του Ντάρια έλαβε μέρος στον πρώτο αγώνα ταχύτητας που έγινε στην Αμερική, στη διαδρομή Σικάγο-Έβανστον-Σικάγο.

Την διαδρομή αυτή  την  κάλυψαν  σε 10 ώρες.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι μάλλον βέβαιο ότι το πρώτο αυτοκίνητο κατασκεύασαν οι αδελφοί Φραγκίσκος και Κάρολος Ντάρια, το 1893.

Μετά από όλα αυτά βγάζουμε συμπέρασμα ότι το αυτοκίνητο δεν είναι μόχθος μόνο ενός ανθρώπου αλλά πολλές επιτυχημένες και μη επιτυχημένες προσπάθειες πολλών ανθρώπων.

 

Ας δούμε όμως και την χρησιμότητα του

 

Το αυτοκίνητο όπως και τα άλλα μέσα μεταφοράς (τρένα – πλοία – αεροπλάνα κ.λπ) έχουν συμβάλει καθοριστικά στην διαμόρφωση του σημερινού τρόπου ζωής και εργασίας των ανθρώπων. Σήμερα δεν θα ήταν ήταν εύκολο να φανταστούμε την ζωή μας χωρίς τις διευκολύνσεις που μας παρέχει το αυτοκίνητο.

Παντού στον καθημερινό τρόπο διαβίωσης του σύγχρονου ανθρώπου υπάρχει το αυτοκίνητο. Κανένα εργοστάσιο δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κάποια ορισμένα αυτοκίνητα (φορτηγά, βυτιοφόρα κ.λπ)  να μεταφέρουν την πρώτη ύλη τους και τα καύσιμά τους, όπως και τα προϊόντα τους στην κατανάλωση. Χωρίς αυτοκίνητα δεν θα υπήρχαν μέσα μαζικής μεταφοράς (δημόσιες συγκοινωνίες), δεν θα υπήρχαν ασθενοφόρα να μεταφέρουν τους ασθενείς στα νοσοκομεία, δεν θα μπορούσαν να μεταφερθούν οι αμέτρητοι τόνοι σκουπιδιών  από τις πόλεις  και τα χωριά στις χωματερές.

Το αυτοκίνητο βοήθησε στο να μικρύνουν οι αποστάσεις και έφερε κοντά τους ανθρώπους, βοηθώντας στην διάδοση των γνώσεων και γενικά του πολιτισμού, όπως τον αντιλαμβανόμαστε σήμερα. Μεγάλες βιομηχανίες, μεγάλες επιχειρήσεις και μεγάλες πόλεις ίσως να μην υπήρχαν αν δεν είχε εφευρεθεί το αυτοκίνητο. Το αυτοκίνητο από την στιγμή της εφεύρεσης του βοήθησε να προχωρήσει η ανάπτυξη όλων των τεχνολογιών, επιστημών και όλης της ανθρώπινης ιστορίας. Η ίδια η προσπάθεια της εξέλιξής του, δημιούργησε νέους κλάδους της επιστήμης και τεχνολογίας.

Όπως όμως σε κάθε θετικό βήμα της ανθρωπότητας υπάρχει και η αρνητική του πλευρά, έτσι και το αυτοκίνητο και γενικότερα οι αυτοκινούμενες μηχανές, βοήθησαν στο να γίνουν μεγάλοι καταστροφικοί πόλεμοι με πολλές συνέπειες στην ανθρωπότητα και πολλά ανθρώπινα θύματα.

 

Όλα καλά θα μου πείτε .. Ας δούμε όμως  και τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του.

 

Τα βιομηχανικά κράτη έκαναν ένα λάθος όταν στράφηκαν προς το ΙΧ αυτοκίνητο ως όργανο βελτίωσης της αστικής κινητικότητας. Το αυτοκίνητο προκάλεσε σημαντικές και απρόβλεπτες επιπτώσεις στη ζωή της πόλης και έχει γίνει ένας σημαντικός παράγοντας περιβαλλοντικών, κοινωνικών και αισθητικών προβλημάτων τους.

 

Η αυτοκίνηση στην πόλη:

  • Σκοτώνει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο
  • Αποτελεί απειλή για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου
  • Μειώνει την ομορφιά της πόλης
  • Ενοχλεί τους ανθρώπους με το θόρυβο που προκαλεί
  • Προκαλεί ατμοσφαιρική ρύπανση
  • Σπαταλάει ενέργεια και φυσικούς πόρους

 

Αυτά είναι  μερικά από τα προβλήματα και τις επιπτώσεις του αυτοκινήτου στο περιβάλλον.

Ενα ακόμη σημαντικό πρόβλημα που μας  παρουσιάζεται είναι να απομακρύνουμε τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά από τις πόλεις ενώ ταυτόχρονα να μπορεί να βελτιωθεί η κινητικότητα και να μειώσουμε το κόστος της .

Η αυτοκίνηση στην πόλη μπορεί να απομακρυνθεί μόνο αν είναι διαθέσιμη κάποια καλή εναλλακτική λύση. Τι θα συνέβαινε αν σχεδιάζαμε μια πόλη που θα μπορούσε να λειτουργεί χωρίς κανένα αυτοκίνητο; Θα είχαμε μια καλύτερη ζωή. Θα ήθελε κανείς να ζει σε μια τέτοια πόλη; Μερικοί θα έλεγαν ναι επειδή λατρεύουν τον καθαρό αέρα και άλλοι όχι επειδή ναι μεν λατρεύουν τον καθαρό αέρα αλλά δεν θα μπορούσαν να φανταστούν μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα. Είναι δυνατόν να απαλλαγούμε από τα αυτοκίνητα διατηρώντας παράλληλα τη γρήγορη και άνετη κινητικότητα που προσέφερε κάποτε; Αυτό είναι ένα ερώτημα που η τεχνολογία μας  θα λύσει σε αρκετά χρόνια.

Η δημόσια συγκοινωνία πρέπει να γίνει πιο ευχάριστη εμπειρία και να αποκτήσει τη μέση ταχύτητα ενός ΙΧ αυτοκινήτου που κινείται σε ευνοϊκές κυκλοφοριακές συνθήκες. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί χρησιμοποιώντας ανεπτυγμένη τεχνολογία.

Στο επόμενο άρθρο θα αναφερθούμε σε πολλά χρήσιμα και ενδιαφέροντα για τα αυτοκίνητο .

 

Σημείωση :

Όλα τα στοιχεία προέρχονται από έγκυρες πηγές και βιβλιογραφία .

1.E-DOMI CD-ROM 1 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

2.www.Google.com/επιπτώσεις αυτοκινήτου ημερ:

 

Με εκτίμηση και σεβασμό στην Ιστορία και την ύπαρξη του αυτοκινήτου

 

Ο  Οδηγός σας και μηχανικός

 

https://www.dailytvradio.gr

 

 

 

 

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο: