Γέφυρα

 

Καθώς η σκέψη απλώνει το πέπλο της , σαν ανοιξιάτικη, πρωινή πάχνη, έξω από το παράθυρο, με τις κινούμενες εικόνες να τη χρωματίζουν, η ματιά… καρφώνεται στα τελευταία βαγόνια αφού, η κλίση του συρμού το επιτρέπει και το υπέροχο θέαμα..ενώνεται με το μελωδικό σφύριγμα της Ανατολής, που σηματοδοτεί την διέλευσή της.

…Μόλις, πάνω από μία γέφυρα…και όταν η εικόνα χάθηκε… ένας τίτλος παρουσιάστηκε ως ίχνος του μολυβιού πάνω στο άσπρο χαρτί: «η Γέφυρα»

Γέφυρα… ζεύξη δύο ή περισσοτέρων σημείων υπεράνω μεσολαβούντος εμπορίου.

Από την αρχαία εποχή η γέφυρα, διαδραμάτισε έναν σημαντικό ρόλο στην ενοποίηση του τότε γνωστού κόσμου. Συνέδεσε ποικίλους λαούς, με ευεργετικές επιδράσεις στον άνθρωπο και την πνευματική του καλλιέργεια.

▪ Ανάλογα με τη χρήση ή τον τόπο του φορέα, οι γέφυρες διακρίνονται σε οδικές, σιδηροδρομικές, πεζών, ποδηλάτων, υδατογέφυρες κλπ.

Το σπουδαίο αυτό αρχιτεκτόνημα διακρίνεται: -Εκ του  υλικού του, απο τις ξύλινες, τις λίθινες (αψιδωτές ή τοξωτές), τις σχοινένιες, τις μεταλλικές, τις τσιμεντένιες και τις μικτές.

-Εκ του τρόπου έδρασης τους, σε κινητές (αναρτώμενες, περιστροφικές, πτυσσόμενες και πλωτές) και σε σταθερές ή σταθερώς εδραζόμενες.

Συνέπεια όλων των παραπάνω η αρμονική πρόσμιξη στοιχείων.

▪ Μια τόσο χαρακτηριστική και σπουδαία τεχνική κατασκευή, δεν θα μπορούσε να μην αφήσει στον άνθρωπο έννοιες μεταφορικές και αφηρημένες.

Μεταφορικά το αρχαίο ελληνικό ρήμα γεφυρόω, σημαίνει, επιτυγχάνω τη συνεννόηση μεταξύ δύο πλευρών.

Σε αφηρημένες έννοιες κάνω δύο θεωρίες να προσεγγίσουν, δημιουργώντας συνδετικό σημείο μεταξύ τους.

▪ Η παιδεία, πρόκειται για το κληροδοτούμενο από γενεά σε γενεά κεφάλαιο, πνευματικών αγαθών και ως στέρεη γέφυρα που συνδέει τη νεαρή ηλικία με την ωριμότητα της ενήλικης ζωής, διαμορφώνει, ηθική συνείδηση και ορθά κριτήρια, αναπτύσσει τη δημοκρατική συμπεριφορά του ατόμου και διαμορφώνει ελεύθερους, υπεύθυνους και ενεργούς πολίτες.

«Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται η γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Και όταν πια του έχει διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον να φτιάξει δικές του γέφυρες» -Ν.Καζαντζάκης

▪ Αδιάφορη δεν έμεινε στην Τέχνη η έννοια της.

Το 1905 ο Ερνστ Λούντβιχ Κίρχερ, ο Έριχ Χέκελ, ο Φριτς Μπλέυλ και ο Καρλ Σμιτ Ρότλουφ, ιδρύουν στη Δρέσδη, την πρώτη οργανωμένη ομάδα εξπρεσιονιστών καλλιτεχνών.

Το ονόμασαν Γέφυρα  «Die Brucke», γιατί ήθελαν να λειτουργήσει ακριβώς ως γέφυρα που θα ένωνε όλα τα επαναστατικά και ανήσυχα στοιχεία τα οποία θα μοιράζονταν μαζί τους την εναντίωση τους στον επιφανειακό εξπρεσιονισμό όπως χαρακτηριστικά τον ονόμαζαν.

Στο μανιφέστο της, ο Κίρχερ γράφει: «Αυτός που εκφράζει τις βαθύτερες πεποιθήσεις του, όπως οφείλει με αυθορμητισμό και ειλικρίνεια, είναι δικός μας»

Υιοθέτησαν ένα πρόγραμμα για να ελευθερώσουν την τέχνη τους από τους παραδοσιακούς κανόνες. Ήταν σχεδόν θέμα τιμής γι’αυτούς να αποφεύγουν οτιδήποτε ελκυστικό κι ευχάριστο, αφού αισθάνονταν τόσο έντονα τον ανθρώπινο πόνο, τη φτώχια, τη βία και το πάθος, ώστε απέρριπταν την προσήλωση στην αρμονία και την ομορφιά.  Η Τέχνη των κλασικών ζωγράφων τους φαινόταν ανειλικρινής και υποκριτική.

Μέσα από την τέχνη τους προβάλλουν το αρχέγονο και αχαλίνωτο ένστικτο και τη σκοτεινή, τραγική μοίρα που απειλεί τον άνθρωπο και για να το παραστήσουν εισάγουν την ελεύθερη σπασμωδική αλλά εκφραστική γραφή. Μια γραφή πρωτόγονη σαν να μην είχαν ποτέ ξανά σχεδιάσει.

Η ομάδα είχε ως αρχή την κοινωνική διαμαρτυρία και ένα ψυχολογικό υπόβαθρο πάντοτε ευδιάκριτο.

▪ Πόσες φορές οι γέφυρες στην αλληγορική τους διάσταση έμειναν αδιάβατες;

Στην κατάσταση όμως αυτή το φταίξιμο είναι μόνο η αδυναμία κάποιων να ονειρευτούν…

Δυνατή και επιβλητική με κυριολεκτική και μεταφορική έννοια, σου φωνάζει ότι όσο καιρός κι αν απαιτείται, όσες δυσκολίες και αν υπάρχουν, το πέρασμα στο δικό μας απέναντι μπορεί να γίνει πραγματικότητα!

Το αδιέξοδο δεν υπάρχει. Όλα είναι στο μυαλό μας..

«Οι άνθρωποι είναι μοναχικοί γιατί χτίζουν τοίχους αντί για γέφυρες» -Τζον Νιουτον

Σκεύη Γιαπανή – Paskevision

 

https://www.dailytvradio.gr

 

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο: