Όταν υπάρχουν άτομα που μας κρίνουν μόνιμα και με κακοήθεια …<<2ον Μέρος>>

Σίγουρα κάθε αρνητική συμπεριφορά, όπως και η επίκριση, έχει κάποιο λόγο που γίνεται. Συνήθως δεν αφορά αυτόν που δέχεται την επίκριση αλλά αυτόν που επικρίνει.

Πολύ σημαντικό να επισημανθεί, βέβαια, ότι υπάρχει η καλοπροαίρετη κριτική αλλά και η κακοπροαίρετη κριτική.

Η δεύτερη είναι το θέμα που διαπραγματευόμαστε ,λοιπόν.

Ο λόγος που επικρίνει κάποιος αφορά αποκλειστικά τον ίδιο.

Ποιες είναι οι μορφές που εμφανίζεται ο μόνιμος επικριτής?

1)Πρώτα απ’ όλα γίνεται η επίκριση λεκτικά.

Η συμπεριφορά αυτή ,η λεκτική επίκριση,  είναι προφανής.

Είναι άμεση και ξεκάθαρη.

Στην περίπτωση αυτή, τα συναισθήματα που μας κυριεύουν όταν γινόμαστε δέκτες της είναι: ο θυμός, εκνευρισμός, ντροπή, ενοχές. Μεγάλη στεναχώρια είναι ο κεντρικός άξονας όλων των παραπάνω συναισθημάτων.

2)Υπάρχει και η έμμεση  λεκτική επίκριση.

Εδώ τα πράγματα είναι περισσότερο περίπλοκα.

Γιατί τα μηνύματα που λαμβάνονται είναι διπλά και αντικρουόμενα μεταξύ τους.

Σύγχυση ,αδράνεια και αμφιβολία για τον εαυτό μας και επίσης συναισθήματα απαξίωσης.

Μετά από την  «συζήτηση»  της επίκρισης βασιλεύει το συναισθηματικό χάος μέσα μας. Αδυνατούμε να καταλάβουμε για πιο λόγο νιώθουμε τόσο άσχημα και η αίσθηση της μειωμένης αυτοδυναμίας μας είναι έντονη.

Φυσικά, η επίκριση δεν έχει μόνο το ένδυμα των λέξεων αλλά και των πράξεων.

3)Άρα είναι πολύ πιθανό να μας απαξιώνουν  και με πράξεις.

Απόδειξη τρανή των επικριτών είναι η διάδοση , εντέχνως,  δυσφήμησης της δικής μας προσωπικότητας  προς σε  άλλα άτομα με τα οποία  έχουμε καλές κοινωνικές σχέσεις.

Συνεπώς  σπιλώνουν  το  «όνομα»  μας ή ακόμα και  υποβαθμίζουν τις δικές μας πράξεις ή και τα δικά μας κατορθώματα σε άλλα άτομα.

Δεν είναι καθόλου σπάνιο να προβούν να διαδίδουν ,ακόμα και  πληροφορίες (που μας  αφορούν) συκοφαντικού τύπου ή πληροφορίες με παραποιημένη την έννοια της αλήθειας  σε ανθρώπους με τους όποιους έχουμε καλές σχέσεις.

Αν έρχονται συγκεκριμένες καταστάσεις στο μυαλό σας όσο διαβάζετε αυτές τι γραμμές είναι πολύ πιθανόν να υπάρχει στο περιβάλλον σας ο μόνιμο επικριτής σας.

Για να αντισταθμιστεί όμως όλο αυτό το σκηνικό, χρειάζεται να σκεφτεί κάποιος την σοφή παροιμία «Ουδέν κρυπτόν υπό τον  ήλιο »

Τι σημαίνει αυτό?

Σημαίνει ότι με βεβαιότητα θα αποκαλυφθεί ο επικριτής της προσωπικής σας ζώνης σύντομα.

Ευτυχώς η ζωή είναι αξιοκρατική και δύσκολα η κακεντρέχεια βασιλεύει της δικαιοσύνης .

Είναι κάτι σαν κάρμα …είναι κάτι σαν  ανταπόδοση της φύσης και όλα αυτά λύνονται με το πέρασμα του χρόνου ανώδυνα σχετικά αν προστατέψουμε τον εαυτό μας από τα συναισθήματα που μας δημιουργεί η επίκριση .

Η προστασία του εαυτού μας, βέβαια, είναι προσωπική υπόθεση και σχετίζεται με την  ιδιοσυγκρασία ,τα βιώματα που έχει ο καθένας από μας.

Βασική αρχή είναι η αυτό -ενδυνάμωσή μας!!

Θέλουμε να μας αγαπούν !

Αυτό δεν συμβαίνει με τον επικριτικό τύπο και μας, ας αναγνωρίσουμε ότι το πρόβλημα δεν είναι δικό μας αλλά του επικριτή.

Γιατί?

Στηρίζεται ή «νόσος» της επίκρισης στην ζήλια, φυσικά.

Η ζήλια είναι ένα βίαιο συναίσθημα που πηγάζει από την ανασφάλεια. Και σίγουρα δεν φταίμε εμείς για την δημιουργία αυτού του συναισθήματος.

Ο κάθε άνθρωπος που επικρίνει είναι συναισθηματικά ανισόρροπος.

Λειτουργεί κακοπροαίρετα γιατί δεν έχει κάτι που έχουμε εμείς.

Αυτό μπορεί να ναι η προσωπικότητα μας , στοιχεία του χαρακτήρα μας. Να είμαστε ,για παράδειγμα, αγαπητοί από τους άλλους. Μπορεί να ζηλεύει το μορφωτικό μας επίπεδο, το οικονομικό ,την εμφάνιση μας κ.λ.π.

Ζηλεύει κάτι που σίγουρα δεν έχει εκείνος και έχουμε εμείς.

Μπορεί να ναι κάτι πολύ απλό αυτό που μας χαρακτηρίζει και ο επικριτής να  προσπαθεί να το μειώσει μέχρι να το ελαχιστοποιήσει τόσο πολύ ώστε για να το εξαφανίσει.

Πρόκειται για συμπλεγματικές προσωπικότητες που συνήθως έχουν τα ίδια συναισθήματα κατωτερότητας και πολύ συχνά τα προβάλλουν με εντελώς αντίθετο τρόπο συμπεριφοράς, Αυτό  του «κυρίαρχου , του σωστού ,του αλάθητου».

Οι τρόποι αντιμετώπισης είναι αρκετοί και διαφέρουν  ανάλογα με τον τρόπο που εκφράζεται η επίκριση, όπως αναφέρθηκε στην αρχή  του άρθρου.

Είναι ιδιαίτερα βασικό να καταλάβουμε, πρώτα  από όλα, τον τρόπο που επιλέγει να μας επικρίνει.

Και ο λόγος είναι γιατί έτσι θα κατανοήσουμε τον σκοπό τους.

Που αποβλέπουν και που χρειάζεται να εστιαστεί η προσοχή μας.

Ας τους κρατάμε τους σε απόσταση ασφαλείας από την ζωή μας.

Η ασφάλεια αυτή  λειτουργεί!

Γιατί  οι επικριτές δεν έχουν απολύτως κανένα πρόβλημα να παρέμβουν με κάθε τρόπο και να οικειοποιούνται τις πράξεις μας ,τα λόγια μας, με κακόβουλη προοπτική..

Και αφήστε μετά την ζωή να φέρει την δικαιοσύνη με τον τρόπο και την ώρα που χρειάζεται..

Όταν σεβόμαστε τον εαυτό μας σημαίνει ότι τον προστατεύουμε !

«Αυτός που σέβεται τον εαυτό του είναι ασφαλής από τους αλλους και φοράει μια πανοπλία που κανείς δεν μπορεί να διαπεράσει »

Henry Wadsworth Longerfellow

 

Σημείωση : Συνεχίζεται το  3ο και τελευταίο μέρος του άρθρου ,σχετικά

τους τρόπους αντιμετώπισης των επικριτών.

 

Σημείωση : «Τα άρθρα που φιλοξενεί η σελίδα έχουν πληροφοριακό χαρακτήρα.
Απαραίτητη η συμβουλή γιατρού όταν απαιτείται.

Η χρήση όσων αναφέρονται είναι αποκλειστικά και μόνον δική σας ευθύνη.»

Νίκη Χατζηχαλεπλή

Κοινωνική Λειτουργός και παιδαγωγός

 

https://www.dailytvradio.gr

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο: